Otręby owsiane

otrebyOtręby to po prostu okrywa nasienna ziarna pszenicy, owsa lub ryżu. Ja jednak chciałabym skupić się głównie na tych pochodzących z ziarna owsa.

Każdy z nas wie, że rola błonnika w naszej diecie jest bardzo ważna. Zapobiega zaparciom, chroni przed chorobami jelita grubego, obniża poziom cholesterolu we krwi oraz oczyszcza organizm. Ilość błonnika zawarta w 2 łyżkach otrąb pokrywa jedną trzecią dziennego zapotrzebowania (18g) na ten składnik i obniża ryzyko zachorowania na raka jelit.  Należy jednak uważać, gdyż zbyt duże spożycie może wywołać zespół drażliwego jelita, wzdęcia oraz obniżać wchłanianie wapnia i żelaza.

Powinniśmy więc spożywać około 2-3 łyżek dziennie. Otręby można znaleźć w każdym sklepie ze zdrową żywnością oraz większych supermarketach przy płatkach owsianych, kaszach itp. Wspaniale nadają się jako dodatek do sałatek owocowych, jogurtów, twarożków.


Główne zalety otrąb owsianych:
Badania naukowe wykazały, że otręby owsiane obniżają kaloryczność produktów, z którymi są spożywane. Dlatego warto je dodawać do bananów lub suszonych owoców, które są bardzo kaloryczne.

  1. Obniżają indeks glikemiczny posiłków, spowalniając wchłanianie cukrów. Dla tych, którzy nie spotkali się jeszcze z pojęciem indeksu glikemicznego warto wspomnieć, że jeśli chcą schudnąć indeks danej potrawy nie powinien przekraczać 60. Im jest on wyższy tym szybciej podnosi się poziom cukru we krwi i później gwałtownie spada. Dzieje się tak np. po spożyciu słodyczy. Natomiast potrawy o niskim indeksie glikemicznym powodują, że czujemy się nasyceni i pełni energii na dłużej.
  2. Obniżają poziom złego cholesterolu i jego wchłanianie, a podnoszą poziom tego cholesterolu dobrego. Cholesterol dzieli się bowiem na dobry i zły. Ten zły odkłada się w naszych narządach i tętnicach, przez co może powodować miażdżycę, zawał i inne choroby układu krwionośnego. Dobry cholesterol jest napędem energetycznym  naszego organizmu i oczyszcza tętnice ze złego cholesterolu. Dzięki temu także regulują wysokość  ciśnienia krwi i zapobiegają zakrzepom
  3. Otręby po spożyciu zwiększają swoją objętość 30-krotnie! Co oznacza, że długo czujemy się nasyceni, a spożywane z innymi produktami pozwalają nam zjeść mniej a odczujemy to tak, jakbyśmy zjedli znacznie więcej.
  4.  Otręby opóźniają także proces starzenia się i poprawiają wygląd skóry, dzięki zawartej witaminie E i selenowi. Poprawiają też pamięć i koncentrację.
  5. Regulują prace układu pokarmowego, pomagają w trawieniu i zapobiegają zaparciom. Oczyszczają jelita i mogą nawet zabiegać zachorowaniu na raka jelit, o czym wspomniałam już wcześniej.

Jeśli chcecie więc, dbać o swoje zdrowie, otręby owsiane są świetnym produktem, który z pewnością Wam w tym pomoże! Zachęcam gorąco do dodania ich do swego codziennego menu.

Autor: Justyna Dubiel

7 Responses to Otręby owsiane

  • Baskaa999 says:

    Polecam otręby na zaparcia. Jednak trzeba pamiętać, żeby przy ich spożywaniu więcej pić, bo będziemy mieć odwrotny skutek.

  • Izka says:

    Zgadza się woda to podstawa 1,5 – 2 litra dziennie. Na zaparcia polecam suszone śliwki (zalane na noc wodą) na czczo. Efekt murowany. A jeśli i to nie pomaga, spróbujcie wypijać rano szklankę wody przegotowanej z łyżeczką miodu.

    Więcej na temat zaparć napiszę już niedługo w kolejnym moim artykule. Temat jest dość poważny, a środki farmakologiczne, to nie jest dobre rozwiązanie, jak wielu z nas zdążyło się o tym przekonać.
    Jest wiele sprawdzonych, naturalnych sposobów, aby walczyć z powyższym problemem.
    I RAZ NA ZAWSZE WYGRAĆ Z ZAPARCIAMI.

  • Tadek4 says:

    a czy ktoś coś słyszał o soku z aloesu …? podobno bardzo dobrze działa na zaparcia.
    Z zaparciami mam problem odkąd pamiętam i szukam skutecznego naturalnego sposobu. Niestety moje jelita nie działają tak jak powinny, przyzwyczaiły się do środków farmakologicznych i są leniwe. Już nie wiem co robić. Czekam z niecierpliwością na artykuł o zaparciach. Może tam znajdę dla siebie złoty środek.

    Nie bez przyczyny mówi się o „walce z zaparciami” – jak na razie jestem na przegranej pozycji, ale wojna się jeszcze nie skończyła 🙂

  • pati98 says:

    Hm ja słyszałam, że dobre rezultaty daje sól gorzka. Stary, sprawdzony sposób na zaparcia.
    Tadek4 może na ciebie również podziała.

  • Izka says:

    hm czy to chodzi może o sól epsom? bo jeśli tak jest to środek na przeczyszczenie, więc bym raczej nie polecała, chyba, że w sytuacjach awaryjnych.

    Dawkowanie jest takie: płaska łyżka soli rozpuszczona w szklance letniej wody. Smak koszmarny, ale efekt w toalecie murowany 🙂

    Przydatna przed badaniem diagnostycznym jelit, w celu ich oczyszczenia.

  • Ted56 says:

    Potwierdzam sól gorzka jest zapomnianym środkiem przeczyszczającym.
    Dzięki zawartości jonów magnezu i siarki działa osmotycznie – substancje te wiążą wodę w jelitach.

  • Tadek4 says:

    a gdzie taką sól kupić?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

xxx
Zobacz też:
Facebook
Reklama
Miejsce na Twoją reklamę