Dieta śródziemnomorska

truskawki

Dieta śródziemnomorska jest uważana za jedną z najzdrowszych diet, którą możemy kontynuować do końca życia. 

Nie jest typową dietą odchudzającą ograniczającą się do wybranych składników odżywczych, powodującą ciągłe uczucie głodu, czy zjadanie niesmacznych, często jednostajnych posiłków.

 

 

 

Dieta bazuje głównie na:

  • świeżych warzywach i owocach
  • pełnoziarnistym pieczywie
  • kaszach, makaronach
  • owocach morza, rybach
  • oliwie z oliwek
  • orzechach, migdałach
  • przyprawach ziołowych (bazylia, oregano, rozmaryn, tymianek, szałwia itp.)
  • czosnku, cebuli dodawanych w dużych ilościach do sałatek, sosów – stosowanych w formie przypraw.

Przygotowanie posiłków jest łatwe i nie wymaga wyjątkowych zdolności kulinarnych. Potrawy są głównie gotowane na parze lub w wodzie,  pieczone w folii, bądź grillowane. Do minimum ogranicza się tłuszcze zwierzęce, zastępując je oliwą z oliwek, którą wykorzystuje się w dużych ilościach do przygotowywania np. sałatek. Sałatki podaje się często jako osobny posiłek.

Dieta ponadto wyklucza mięso wieprzowe (dopuszcza – wyjątkowo drób), na rzecz świeżych ryb oraz owoców morza. Dopuszczalne jest picie (w umiarkowanych ilościach) wina – najkorzystniej czerwonego.

Dodatkowe zalecenia dla osób stosujących dietę:

  • zrezygnuj z białego pieczywa oraz słodyczy
  • zagęszczanie zup, sosów mąką lub śmietaną jest zabronione
  • sól zastąp ziołami (bazylia, oregano itp.)
  • nigdy nie używaj tej samej oliwy do powtórnego smażenia
  • ogranicz w diecie wędliny, mleko, mięso (głównie czerwone – wołowina, wieprzowina)
  • pij 1,5 – 2 litra wody niegazowanej

Dieta śródziemnomorska jest popularna głównie w Francji, Włoszech, Hiszpanii. Ciepły klimat sprzyja nawykom żywieniowym obecnych mieszkańców. Stosowana dieta dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Odpowiednio zestawione posiłki zapobiegają chorobom cywilizacyjnym  takim jak nadciśnienie, niewydolność serca, otyłość, czy hiperlipidemii. Znacząco obniżają ryzyko zatorów oraz zawału serca.

Osoby chcące zrzucić zbędę kilogramy nie powinny przyjmować więcej niż 1200 kcal dziennie.n Do diety należy włączyć ćwiczenia fizyczne –  min. 3 razy w tygodniu po 45 min.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

xxx
Zobacz też:
Facebook
Reklama
Miejsce na Twoją reklamę