Dieta śródziemnomorska: zdrowa dieta dla wszystkich

Jest uważana za jedną z najzdrowszych diet, którą możemy kontynuować do końca życia. Nie jest typową dietą odchudzającą ograniczającą się do wybranych składników odżywczych, powodującą ciągłe uczucie głodu, czy zjadanie niesmacznych, często jednostajnych posiłków.

Pomidory doskonałe na dietę

Dieta śródziemnomorska jest popularna głównie we Francji, Włoszech, Hiszpanii. Ciepły klimat sprzyja nawykom żywieniowym obecnych mieszkańców. Stosowana dieta dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Odpowiednio zestawione posiłki zapobiegają chorobom cywilizacyjnym  takim jak nadciśnienie, niewydolność serca, otyłość, czy hiperlipidemii. Znacząco obniżają ryzyko zatorów oraz zawału serca.

Co jeść na diecie śródziemnomorskiej? – produkty zalecane i zakazane

  • świeże warzywa i owoce
  • pełnoziarniste pieczywo
  • kasze, pełnoziarniste makarony
  • owoce morza
  • ryby
  • tłuszcze: oliwa z oliwek
  • orzechy, migdały
  • przyprawy ziołowe (bazylia, oregano, rozmaryn, tymianek, szałwia itp.)
  • czosnek, cebula dodawanych w dużych ilościach do sałatek,sosów

Przygotowanie posiłków jest łatwe i nie wymaga wyjątkowych zdolności kulinarnych. Potrawy są głównie gotowane na parze lub w wodzie,  pieczone w folii, bądź grillowane. Do minimum ogranicza się tłuszcze zwierzęce, zastępując je oliwą z oliwek, którą wykorzystuje się w dużych ilościach do przygotowywania np. sałatek. Sałatki podaje się często jako osobny posiłek.
Dieta śródziemnomorska ponadto wyklucza mięso wieprzowe (dopuszcza – wyjątkowo drób), na rzecz świeżych ryb oraz owoców morza. Dopuszczalne jest picie (w umiarkowanych ilościach) wina – najkorzystniej czerwonego.

Dodatkowe zalecenia dla osób stosujących dietę śródziemnomorską:

  • zrezygnuj z białego pieczywa oraz słodyczy
  • zagęszczanie zup, sosów mąką lub śmietaną jest zabronione
  • sól zastąp ziołami (bazylia, oregano itp.)
  • nigdy nie używaj tej samej oliwy do powtórnego smażenia
  • ogranicz w diecie wędliny, mleko, mięso (głównie czerwone – wołowina, wieprzowina)
  • pij 1,5 – 2 litra wody niegazowanej

Dieta śródziemnomorska – efekty w odchudzaniu

Osoby chcące zrzucić zbędę kilogramy nie powinny przyjmować więcej niż 1200 kcal dziennie w tym 40 g z tłuszczów. Posiłki powinny być jedzone regularnie w podobnych odstępach czasu. Więcej na temat zdrowych zasad żywienia przeczytasz w artykule: Skuteczna dieta: co i jak jeść żeby schudnąć? Nie możemy również zapomnieć o ćwiczeniach fizycznych –  minimum 3 razy w tygodniu po 60 minut. Stosując te zasady możemy schudnąć nawet  4-5 kilogramów miesięcznie.

Dieta śródziemnomorska: zdrowa dieta dla wszystkich
Oceń ten wpis

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *